Gemeenschappelijke regelingen
Deelname in Gemeenschappelijke Regelingen
GGD IJsselland | Zwolle | |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |
Betrokken partijen | De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Ommen, Olst-Wijhe, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle | |
Bestuurlijk belang | Gemeenten hebben zitting in het algemeen bestuur. Iedere gemeente heeft 1 stem. | |
Bijdrage aan de gemeentelijke doelstellingen | GGD IJsselland: voor een gezonde samenleving (Missie december 2016). Gezondheid wordt gezien als het vermogen van mensen om zich aan te passen en eigen regie te voeren in het licht van fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven. Gezondheid is een belangrijke voorwaarde om te kunnen meedoen in de maatschappij.GGD IJsselland werkt aan een gezonde samenleving: vitale inwoners in een gezonde leefomgeving. Dit doen we door het uitvoeren van onderzoek, het signaleren van gezondheidsrisico’s, het adviseren van gemeenten en inwoners, het bevorderen van gezond gedrag en het bieden van een vangnet voor mensen die (tijdelijk) niet zelfredzaam zijn. Zo vergroten we gelijke kansen op een gezond leven.We werken voor én met de elf gemeenten in IJsselland en samen met diverse organisaties: voor een gezonde samenleving.GGD IJsselland werkt voor ruim 520 duizend inwoners.GGD IJsselland is daarnaast onderdeel van een samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland en voert taken uit zoals deze in de wet Publieke gezondheid aan gemeenten zijn opgedragen. | |
bedragen x € 1.000 | Vermogen op 1 januari | Vermogen op 31 december |
Eigen vermogen | € 1.312 | € 1.239 |
Vreemd vermogen | € 5.773 | € 5.511 |
Resultaat boekjaar | € 0 | |
Financiele bijdrage van gemeente | € 605 | |
Kansen, risico's en ontwikkelingen | Elke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonerbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. De weerstandscapaciteit wordt geëvalueerd op basis van een financiële risico-inventarisatie.Additionele producten worden gefinancierd door de gemeenten die deze afnemen. Voor de risico’s voor incidentele additionele taken (maatwerk en projecten) is een aparte voorziening getroffen. Risico’s voor additionele producten kunnen niet ten laste komen van alle gemeenten in de Gemeenschappelijke regeling.Indien de weerstandscapaciteit niet voldoet, kunnen gemeenten – naar rato van het inwonertal - worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort. Op basis van de meerjarenraming van GGD IJsselland is het risico voor de gemeente Ommen klein. Het bestuur van GGD IJsselland heeft in 2014 de bestuursagenda ‘Vernieuwing vanuit basistaken” vastgesteld. Dit leidt tot twee ontwikkelprogramma’s: GGD als vertrouwde adviseur van gemeenten en Moderniseren governance.De dienstverlening Jeugdgezondheidszorg wordt voor 10 gemeenten uitgevoerd voor jeugd van 0-18 jaar. Hierin wordt een doorlopende lijn in georganiseerd met een samenhangende financieringssystematiek. Voor de gemeente Steenwijkerland wordt de JGZ 4-18 jarigen uitgevoerd. Voor 2017 leidt dit tot een begrotingswijziging, waarin de gemeentelijke bijdrage toeneemt en de bijdrage aan aanvullende producten afneemt. Daarnaast wordt de nieuwe bijdrage 0 – 18 JGZ verdeeld op basis van het aantal inwoners 0 -18 jaar. | |
Veiligheidsregio IJsselland | Zwolle | |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |
Betrokken partijen | De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Ommen, Olst-Wijhe, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle. | |
Bestuurlijk belang | Deelname in het Algemeen Bestuur | |
Bijdrage aan de gemeentelijke doelstellingen | In oktober 2010 is de Wet veiligheidsregio’s in werking getreden. Op basis hiervan zijn in Nederland 25 veiligheidsregio’s ingesteld waaronder Veiligheidsregio IJsselland. Veiligheidsregio IJsselland werkt als brandweer, politie, geneeskundige hulpverlening met gemeenten en andere partners samen in het voorkomen, bestrijden en beperken van de gevolgen van branden, ongevallen, rampen en crisis. Dit doen ze samen met en voor de regio IJsselland, een gebied met circa 500.000 inwoners. Met als motto: Veiligheid, voor elkaar!Het ambitieniveau van het beleidsplan voor de periode 2015-2018 is om uiterlijk in 2018 de rol als betrouwbare partner te versterken en in de regio leidend te zijn in de samenwerking bij branden, incidenten en crises tussen hulpverleningsdiensten, gemeenten en andere partners. De medewerkers zetten hun professionaliteit in om samen met inwoners, bedrijven en instellingen te werken aan een realistisch niveau van risicobeperking en zelfredzaam handelen voor, tijdens en na een calamiteit. | |
bedragen x € 1.000 | Vermogen op 1 januari | Vermogen op 31 december |
Eigen vermogen | € 2.829 | € 3.435 |
Vreemd vermogen | € 31.041 | € 30.899 |
Resultaat boekjaar | € 0 | |
Financiele bijdrage van gemeente | € 1.315 | |
Kansen, risico's en ontwikkelingen | In de begroting worden door de veiligheidsregio de volgende risico’s benoemd: de samenvoeging van de meldkamers, inkomsten Openbaar Meldsysteem, landelijke bezuinigingen, financiële effecten besluiten Veiligheidsberaad en stijging ABP pensioenpremie. Het grootste risico is wanneer de veiligheidsregio wordt getroffen door een ramp of crisis, waarbij hoge niet verhaalbare kosten moeten worden gemaakt.In het meerjarenbeleidsplan zijn door de Veiligheidsregio de volgende vijf risico’s geprioriteerd, naast de algemene voorbereiding op allerhande risico’s: • Ziektegolf (inclusief dierziekten);• Hoog water of overstroming;• Brand in dichte binnenstad;• Uitval van elektriciteitsvoorziening;• Paniek in menigten (zonder directe koppeling aan terrorisme).De weerstandscapaciteit bedraagt € 1.000.000 en bestaat hoofdzakelijk uit eenmalige middelen. Voor de samenvoeging van de meldkamers is ook een bestemmingsreserve van € 450.000. De benoemde risico's kunnen langdurige financiële gevolgen hebben. De eventuele financiële gevolgen kunnen voor een beperkte periode worden gedekt. In die periode moet een structurele oplossing worden gevonden. De gemeente kan – op basis van historische kosten - worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort, zie bovenstaand percentage. In het najaar van 2016 wordt een systematische risicoanalyse uitgevoerd en op basis van de uitkomsten zullen voorstellen worden ontwikkeld voor de omvang van de algemene reserve (een belangrijk deel van het weerstandsvermogen).Door het algemeen bestuur is op 23 maart 2016 gekozen voor een combinatiemodel voor de verdeling van de kosten. De kosten worden de komende jaren voor 75% verdeeld op basis van de historische kosten en voor 25% op basis van een meer geobjectiveerde methodiek te weten het gemeentefonds. Op basis van de analyse van de jaarrekening 2014 en 2015 is de structurele component van het positieve rekeningresultaat in beeld gebracht. Daarnaast zijn door het managementteam van de veiligheidsregio toekomstige efficiëntie- en schaalvoordelen in beeld gebracht. In totaal kan een besparing van afgerond netto één miljoen euro structureel, met ingang van 2017, worden ingezet ter vermindering van de negatieve her verdeeleffecten. Besloten is om de twee overgebleven nadeelgemeenten Steenwijkerland en Staphorst voor een periode van drie jaar incidenteel te compenseren.Na drie jaar wordt de verdeelmethodiek en de compensatie opnieuw geëvalueerd waarbij in principe het gekozen combinatiemodel gehandhaafd blijft. Er wordt alleen gekeken of het geobjectiveerde aandeel van het gemeentefonds in de verdeelmethodiek kan worden vergroot.De veiligheidsregio heeft met de keuze voor een nieuw verdeelmodel een duidelijke stap gezet richting een meer geobjectiveerde verdeelmethodiek. Hierbij is rekening gehouden met de invloed van besluiten die in het verleden genomen zijn. Het streven is om het aandeel van het geobjectiveerde deel in de verdeelmethodiek in de toekomst te vergroten.Voor Veiligheidsregio IJsselland blijft er nog een te realiseren taakstelling voor de ontoereikende BTW compensatie van structureel 260.000 euro (vanaf 2024). Dit nadeel is tijdens het proces van de regionalisering al in beeld gebracht. | |
Unit Sociale Recherche | Zwolle | |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |
Betrokken partijen | De gemeenten Dalfsen, Dronten, Hardenberg, Hattem, Kampen, Ommen, Olst-Wijhe, Zwartewaterland, Zwolle. | |
Bestuurlijk belang | Deelname in het Algemeen Bestuur | |
Bijdrage aan de gemeentelijke doelstellingen | Doel van de regeling is het inrichten van een samenwerkingsverband met betrekking tot het voorkomen en de opsporing van fraude met de door de gemeente uit te voeren sociale zekerheidsregelingen. | |
bedragen x € 1.000 | Vermogen op 1 januari | Vermogen op 31 december |
Eigen vermogen | Geen cijfers beschikbaar | Geen cijfers beschikbaar |
Vreemd vermogen | Geen cijfers beschikbaar | Geen cijfers beschikbaar |
Resultaat boekjaar | Geen cijfers beschikbaar | |
Financiele bijdrage van gemeente | ||
Kansen, risico's en ontwikkelingen | Geen bijzonderheden | |
Bestuursdienst Ommen-Hardenberg | Hardenberg | |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |
Betrokken partijen | Gemeente Ommen en Hardenberg | |
Bestuurlijk belang | Deelname in het Algemeen Bestuur | |
Bijdrage aan de gemeentelijke doelstellingen | De bestuursdienst is 1 juli 2012 gestart. De BOH is ontstaan door samenvoeging van de ambtelijke organisaties van de gemeenten Ommen Hardenberg. De BOH heeft als taak de uitvoering van de taken als opgenomen in de begrotingen van de beide gemeenten. | |
bedragen x € 1.000 | Vermogen op 1 januari | Vermogen op 31 december |
Eigen vermogen | € 8.640 | € 6.184 |
Vreemd vermogen | € 5.549 | € 6.555 |
Resultaat boekjaar | 0 | |
Financiele bijdrage van gemeente | € 12.620 | |
Kansen, risico's en ontwikkelingen | Ommen is voor 25% risicodrager voor het exploitatieresultaat. De totale bezuinigingsopgave voor de BOH van € 4,7 miljoen is bij de begroting van 2018 gerealiseerd. | |
Uitvoeringsorganisatie Jeugdzorg IJsselland | Zwolle | |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |
Betrokken partijen | De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, OlstWijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland en Zwolle | |
Bestuurlijk belang | Deelname in het Algemeen Bestuur | |
Bijdrage aan de gemeentelijke doelstellingen | De elf samenwerkende gemeenten in de regio IJsselland hebben een gemeenschappelijke bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO)opgericht(1 januari 2015), genaamd Uitvoeringsorganisatie Jeugdzorg IJsselland. BVO handelt namens hen de facturen van de jeugdzorgaanbieders af, regelt de inkoop en het contractmanagement en levert managementinformatie. | |
bedragen x € 1.000 | Vermogen op 1 januari | Vermogen op 31 december |
Eigen vermogen | € 0* | € 0* |
Vreemd vermogen | € 12.469* | € 15.326* |
Resultaat boekjaar | € 0* | |
Financiele bijdrage van gemeente | € 35** | |
Kansen, risico's en ontwikkelingen | De GR is een actieve intermediair tussen toegangen en aanbieders en doet veel in de ondersteuning van haar partners in het harmoniseren van de processen.Indien door ontwikkelingen, bijvoorbeeld in de automatisering, de mogelijkheid ontstaat tot inkrimpen van de organisatie, zal dit worden toegepast binnen de mogelijkheden.*Cijfers jaarrekening 2016** Bedrag op basis van conceptbegroting 2018 | |
Omgevingsdienst Ijsselland | Wijhe | |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |
Betrokken partijen | De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst , Steenwijkerland, Zwartewaterland en Zwolle | |
Bestuurlijk belang | Deelname in het Algemeen Bestuur | |
Bijdrage aan de gemeentelijke doelstellingen | De Omgevingsdienst verricht de taken zoals in het convenant bij de Gemeenschappelijke Regeling genoemd:1. Basistakenpakket: de taken zoals vastgelegd in artikel 7.1 van het besluit tot wijziging van het Besluit Omgevingsrecht (verbetering vergunningverlening, toezicht en handhaving).2. Basistakenpakket Plus: de inrichtingsgebonden milieutaken, voor zover deze niet vallen onder het Basistakenpakket. Begroting 2018 versie 1.0 7/19 3. Enkele specialistische milieutaken: specialistische taken op het gebied van geluid, bodem, externe veiligheid en lucht, die aanvullend zijn op de taken die vallen onder het Basistakenpakket 1.· Geluid: de advisering op bouw/RO en verkeer;· Bodem: de vakinhoudelijke toetsing en beoordeling van bodemonderzoeksplannen -en rapporten, de vakinhoudelijke bodemexpertise bij ruimtelijke en civiele projecten, het bijhouden van het bodeminformatiesysteem (BIS), de uitvoering van de Wet bodembescherming (Wbb) met betrekking tot bodemverontreiniging en sanering en meldingen Besluit uniforme saneringen (BUS); · Externe Veiligheid: alle taken waarvoor moet worden voldaan aan de kwaliteitscriteria en advisering op bouw/RO;· Lucht: alle taken waarvoor moet worden voldaan aan de kwaliteitscriteria. | |
bedragen x € 1.000 | Vermogen op 1 januari | Vermogen op 31 december |
Eigen vermogen | * | * |
Vreemd vermogen | * | * |
Resultaat boekjaar | * | |
Financiele bijdrage van gemeente | € 343 | |
Kansen, risico's en ontwikkelingen | Een klant- en oplossingsgerichte werkwijze, dat is wat de eenduidige aanpak van de Omgevingsdienst IJsselland kenmerkt. Onze onafhankelijke experts wegen maatschappelijke belangen zorgvuldig af en vervullen een verbindende rol in het krachtenveld. Doel is om een optimale balans aan te brengen tussen een duurzame leefomgeving en nieuwe initiatieven. Deze gedachte vatten we samen in onze missie: Omgevingsdienst IJsselland. Waarborgt de leefomgeving, versterkt bedrijven. We vormen een moderne uitvoeringsorganisatie die voorop wil lopen met vernieuwende werkmethoden, actuele expertise en moderne ICT-voorzieningen. De Omgevingsdienst IJsselland wil een hoogwaardige bijdrage leveren aan een veilige, gezonde, aantrekkelijke en duurzame omgeving om in te wonen, werken en leven. Onder het motto ‘Lokale binding, regionale bundeling’ combineert de Omgevingsdienst nabijheid met schaalvergroting. De verbinding van kwaliteitsverbetering enefficiencywinst komt zo binnen bereik. De Omgevingsdienst is een betrouwbare partner in de keten met het Openbaar Ministerie (OM), politie, Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) en Veiligheidsregio (VR) en een samenwerkingspartner van de waterschappen in Overijssel. De Omgevingsdiensten die zijn ontstaan hebben hetdoel om meerwaarde te creëren op het gebied van de fysieke leefomgeving. De Omgevingsdienst IJsselland wil van toegevoegde waarde zijn voor het bedrijfsleven, de inwoners en de leefomgeving van IJsselland.Het managementteam geeft in de eerste drie jaar prioriteit aan de ontwikkelopgaven:· borgen en doorontwikkelen van politieke sensitiviteit en lokale binding;· vormen van één organisatie, en· anticiperen op inwerkingtreding Omgevingswet, wet VTH, wet Natuurbescherming en wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen.* De verwachting is dat er vanuit de RUD vrijwel geen middelen over zullen gaan naar de Omgevingsdienst. Er zal dan ook een vrijwel lege beginbalans zijn. De eindbalans zal naar verwachting beperkte bedragen bevatten voor crediteuren, debiteuren, hardwareinvesteringen en een weerstandsreserve. | |