Zorgzaam Ommen

De gemeente Ommen wil de kwaliteiten van inwoners en de samenleving benutten en versterken. Zorg, onderwijs en onderlinge hulp staan centraal. We gaan uit van een betrokken samenleving en zijn daarin een betrokken overheid. Mensen zorgen in eerste instantie voor zichzelf en elkaar, pas als dat niet mogelijk is, stappen wij in. De gemeente kenmerkt zich van oudsher als een samenleving met een sterke sociale samenhang. Dit geeft een sterke basis, mensen zijn bereid elkaar te helpen, maar het is hierbij belangrijk dat inwoners ook een vraag durven neerleggen bij de eigen omgeving. Er is vaak enige schroom om dat te doen, mensen vinden het eenvoudiger om naar de gemeente/ overheid te stappen met hun vraag. Onze aandacht blijft voor de groep die niet midden in de samenleving staat, die tussen wal en schip dreigt te raken. Daarbij geldt dat regels moeten, maar dat de mens voorop staat. Verschil durven maken, de inwoner en de professional ruimte geven. Iedereen kan meedoen aan de samenleving, zowel in materieel als immaterieel opzicht. Vertrekpunten hierbij zijn: zelfredzaam, zelfstandig functioneren, de eigen verantwoordelijkheid staat voorop, en de gemeente fungeert als vangnet.

Transitie sociaal domein

Op 1 januari 2015 heeft het Rijk taken op het gebied van de Jeugdwet, de Participatiewet en de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) overgedragen aan de gemeenten. Dit heet decentralisatie. Door deze decentralisatie stonden de begrippen transitie en transformatie binnen het sociaal domein de afgelopen jaren centraal in onze gemeente.

  • Transitie: de continuïteit van zorg en ondersteuning aan de inwoners van onze gemeente.
  • Transformatie: de manier waarop onze gemeente de zorg en ondersteuning voor onze inwoners vorm wil geven.

De gedachte achter de decentralisatie van taken is dat de gemeenten de zorg en ondersteuning beter kunnen uitvoeren dan het Rijk. De gemeenten staan namelijk veel dichterbij de inwoners. Daarnaast geven we hiermee invulling aan de veranderende maatschappij: van verzorgingsstaat naar participatiemaatschappij.

De transitie, transformatie én het leveren van goede zorg en ondersteuning vraagt om een heldere koers en duidelijke keuzes van onze gemeente. De koers en de keuzes leest u in het beleidsplan ‘Om Elkaar’.
Het beleidsplan heeft vijf uitgangspunten:

  • meer inwoner, minder overheid
  • meer buurt/wijk, minder centraal
  • meer preventief, minder curatief
  • meer integraal, minder versnipperd
  • meer collectief, minder individueel

Intussen is de transitie een feit. We zijn erin geslaagd om de zorgcontinuïteit te waarborgen en de overgang een zachte landing te laten zijn voor de inwoners. Onder andere de respons vanuit cliëntervaringsonderzoeken Wmo en Jeugd (2016) bevestigen dit.

Maar we zijn er nog niet. De aankomende jaren moeten we de transformatie verder vormgeven. Hiervoor werken we samen met verschillende partijen: inwoners, vrijwilligers en mantelzorgers, professionals in zorg en ondersteuning, medewerkers van Samen Doen, beleid, bestuur en politiek. Met de verdere vormgeving willen we bereiken dat:

-          mensen sneller geholpen worden bij zorg- of ondersteuningsvragen;
-          mensen zorg en ondersteuning krijgen die zoveel mogelijk aansluit op hun persoonlijke (thuis)situatie, mogelijkheden en sociale netwerk;
-          mensen die anderen zorg of hulp (willen) bieden, daarvoor alle ruimte en steun krijgen;
-          dat goede zorg te leveren is binnen de beschikbare budgetten.

Eind 2016 hebben we een transformatieagenda voor het Sociaal Domein opgesteld. Deze agenda geeft richting en prioriteert de beleidsontwikkelingen en activiteiten: het vormt tegelijkertijd onze uitvoeringsagenda tot en met 2018. In 2018 vindt een evaluatie plaats. Op basis van deze evaluatie stellen we het beleid voor de jaren die daarop volgen vast.

Vanuit de transformatieagenda werken we aan:

-         Nieuw Naoberschap

Gelieerd aan de transities en als onderdeel van de transformatieagenda wordt de komende jaren gewerkt aan een doorontwikkeling van het maatschappelijk landschap; we noemen dit Nieuw Naoberschap. Een landschap dat beter past bij de visie en uitvoering van het sociaal domein. We zullen hiervoor meer in verbinding komen te staan met inwoners die een maatschappelijk initiatief ondernemen, hiervoor kennen we nu al het Innovatiefonds. Maar ook in de subsidiëring van professionele ondersteuners, op het gebied van welzijn, mantelzorg zullen we aanpassingen gaan doorvoeren. Daar focussen we niet meer op activiteiten, maar op de maatschappelijke opgave en het maatschappelijk resultaat. Meer en meer willen we inwoners in dit proces een stem geven, dat is ons streven. We gebruiken hiervoor bijvoorbeeld de vernieuwing van de uitvoering van het mantelzorgbeleid.

-          Gezondheidsbeleid, sport en cultuur.

Wij werken aan een Integraal en intersectoraal gezondheidsbeleid. Dit beleid staat in verbinding met het sociaal- en ruimtelijk domein dat is gericht op vitaliteit van inwoners. Ter stimulering van een gezonde leefstijl op scholen, bij werkgevers en thuis (visie Vitaal Vechtdal) zetten we onder andere combinatiefunctionarissen in.

-          De doorontwikkeling van Samen Doen

Samen Doen is voor inwoners met ondersteuningsvragen het eerste aanspreekpunt. Samen Doen heeft als doel het versterken van de samenleving en het vergroten van de eigen kracht van inwoners. Bij de doorontwikkeling ligt de nadruk op preventief ondersteunen van inwoners en gemeenschappen. Hiervoor wordt nadrukkelijk de verbinding gelegd met het Sociaal Ondernemen, de regelsloop en de ontschotting van budgetten.

-          Resultaatgericht werken

Het resultaat dat de inwoner wil bereiken staat voorop. In de Wmo wordt al op deze manier gewerkt. Vanaf 2018 wordt dit ook op het gebied van Jeugd toegepast. Daarnaast willen wij binnen de jeugdhulp meer ruimte geven voor de lokale transformatie in plaats van de regionale transformatie. Dit gebeurt in combinatie met inkoop en sturing/verantwoording.

-          Nieuw beschut werk

Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het aanbieden van beschut werk aan mensen met een arbeidsbeperking. Hiervoor is de pilot Nieuw Beschut opgericht. Deze pilot duurt vooralsnog twee jaar. Vanuit Nieuw Beschut krijgen mensen die zijn aangewezen op beschut werk betaalde arbeid bij Larcom aangeboden.

-          Beschermd Wonen

Met ingang van 2020 wordt Beschermd Wonen een lokale verantwoordelijkheid. Ter voorbereiding hierop start een regionaal traject. Dit traject is gericht op de transformatie en lokale inbedding van het Beschermd Wonen.

-          Het armoedebeleid.

Inwoners in hun kracht zetten staat centraal binnen het armoedebeleid. Om inwoners te versterken gaan wij vanaf 2018 werken vanuit de methodiek ‘Mobility Mentoring’. Daarnaast is de gemeente verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening. Hierin willen wij Mobility Mentoring de ruimte geven. Dit heeft invloed op de manier waarop wij inwoners begeleiden en onze dienstverlening inkleden. Daarom zal eerst een traject van trainingen plaatsvinden onder leiding van lector schulden en incasso Nadja Jungmann.

-          Eénduidige en integrale benadering van werkgevers.

De werkgeversaanpak met Larcom hebben we geïntegreerd in het ATC/Dienstenbedrijf. Dit in het kader van de Participatiewet. Deze samenwerking continueren we.

-          Regelsloop/omgekeerde toets

De transformatie van het sociaal domein moet leiden tot meer mogelijkheden voor maatwerk. Ook moet het bureaucratie voorkomen. Professionals krijgen meer ruimte om samen met inwoners ‘het goede’ te doen. Systemen en beleid moeten daarin niet knellen, maar ondersteunen. 

-        Ontschotting budgetten en doorontwikkelen sociale monitor

De beleidsvisie en de werkwijze binnen Samen Doen gaan uit van één gezin, één plan. Wij zetten maatwerk hiervoor in vanuit diverse budgetten, zoals jeugdzorg en Wmo. Dit levert een administratieve last op. Ook is het onvoldoende ondersteunend aan het ‘ontschot’ denken bij het vinden van oplossingen voor onze inwoners. Wij willen onderzoeken hoe we budgetten meer ‘ontschot’ kunnen inzetten. Dit heeft wel invloed op de manier waarop wij administreren, begroten, monitoren  en rapporteren. Daarom onderzoeken we of we dit zo in kunnen richten dat de te behalen maatschappelijke resultaten centraal staan.

Er zijn nog steeds risico’s en onzekerheden rond de budgetten. Deze staan ook beschreven in de risicoparagraaf bij deze begroting. Waar mogelijk zijn op deze risico’s beheersmaatregelen genomen, waarbij er ook nadrukkelijk geïnvesteerd wordt in de sturing en verantwoording. De ontwikkeling van de Monitor Maatschappelijk Resultaat is hier een voorbeeld van.

In de begroting 2017 is aangekondigd om vanaf de begroting 2018 zonder egalisatieposten te gaan werken. Echter gezien de aankomende ontwikkelingen in de budgetten van de drie decentralisaties voor onder andere jeugdzorg, willen wij u voorstellen om het gebruik van de egalisatieposten nog met één jaar te verlengen. Met het behouden van de stelposten voor nog één jaar, wordt inzichtelijk in hoeverre de risico’s binnen de door het rijk beschikbare budgetten kunnen worden opgevangen. Op deze manier is het voor uw raad ook in 2018 transparant in hoeverre het mogelijk is de drie decentralisaties budgettair neutraal uit te voeren.  Daarnaast landelijk besloten de toevoeging van de integratie-uitkering Sociaal Domein aan de Algemene Uitkering nog één jaar uit te stellen, zodat het voor ons in 2018 nog inzichtelijk is welke budgetten er beschikbaar worden gesteld voor de verschillende onderdelen binnen het Sociaal Domein.

Gelieerd aan de transities wordt de komende jaren gewerkt aan een doorontwikkeling van het maatschappelijk landschap. Een landschap dat beter past bij de visie en uitvoering van het sociaal domein. Daarnaast blijven we werk maken van werk en inkomen. Dit is en blijft een speerpunt van beleid.

Deelprogramma's

Volksgezondheid Context, trends en ontwikkelingen

Doelstelling

Bijzondere prestatie / nieuwe activiteit

Programma onderdeel: Volksgezondheid

De informatie over en hulp bij het opvoeden en opgroeien is laagdrempelig aanwezig voor de kinderen / jongeren, hun ouders en professionals.

Een heldere ondersteuningsstructuur is aanwezig op de vindplaatsen, zoals de kinderplaatsen, de basis- voortgezet onderwijs en het MBO. Hierin werken de Jeugdgezondheidszorg, het maatschappelijk werk (Samen Doen) en de IB'er/zorgcoordinator samen bij zorgsignalen.
Daarnaast kan iedereen met opvoed- of opgroeivragen terecht op de verschillende inloopspreekuren van het SD-team en het consultatiebureau.

De signalering van zorgen/ problemen is zodanig georganiseerd, dat in een vroeg stadium hulp kan worden gegeven. Hierbij uitgaande van de eigen kracht, de inzet van de hulp in de directe leefomgeving van het gezin en een integrale benadering.

De gemeente ziet erop toe dat de ontwikkelde werkwijze in het preventieve jeugdbeleid is geborgd in het Samen Doen team en op de vindplaatsen (voorschoolse voorzieningen en het onderwijs). Verder zal de gemeente investeren in de samenwerking met de verschillende toegangen naar jeugdhulp (huisartsen, jeugdartsen e.d.).

Integrale Jeugdgezondheidszorg 0-18 jarigen.

Het blijven volgen van de nieuwe manier van werken (meer risicogericht) van de GGD.

Gezonde en vitale inwoners

Er is een lokale gezondheidsnota 2016-2019 opgesteld met daarin de volgende speerpunten:

  1. Een integrale aanpak voor gezondheidsbevordering
  2. Inzicht verbeteren in de gezondheidssituatie van onze inwoners
  3. Stimuleren van een gezonde leefomgeving
  4. Actieve en gezonde leefstijl voor jongeren waarbij nadruk wordt gelegd op alcoholmatiging en gezond gewicht

Meer inzet op preventieve ouderenzorg waarbij eenzaamheid en sport & bewegen belangrijke items zijn.

Het tegengaan van (problematisch) alcoholgebruik onder jongeren.

Uitvoeren van alcoholmatigingsbeleid met als speerpunten; publiek draagvlak, preventie & voorlichting, vroegsignalering en handhaving en regelgeving. Aansluiting op gezonde scholen, wijken, leefomgeving en verenigingen. In dit kader voert Tactus Verslavingszorg diverse interventies uit en verstrekt de gemeente kosteloos polsbandjes aan evenementenorganisatoren om leeftijdsherkenning mogelijk te maken.

Vitaal Vechtdal

Vitaal Vechtdal is een samenwerking tussen huisartsen in de regio, Saxenburgh Groep (ziekenhuis Hardenberg), Vrieling Adviesgroep, ONVZ, Carinova, Alfa College, Proscoop, Zilveren Kruis-Achmea en de gemeenten Ommen en Hardenberg. Het Ministerie VWS heeft deze samenwerking aangemerkt als proeftuin populatiebekostiging. Binnen Vitaal Vechtdal is dan ook ruimte om te experimenteren, met als doel het bevorderen van een gezondheid van de inwoners in de regio, betere zorg, met minder zorgkosten.

Voor 2018 hebben we de ambitie om Vitaal Vechtdal te verbreden en ook andere partijen te verbinden. Het stimuleren van gezondheid is immers niet alleen een aangelegenheid van zorgverleners, verzekeraars en gemeenten, maar vooral een beweging die bij mensen thuis, op het werk, op school en in de vrije tijd gaande moet zijn.    

Binnen de kaders van het beleid sociaal domein en het gezondheidsbeleid gaan wij zoeken naar manieren (mensen & middelen) om de beweging Vitaal Vechtdal mee te helpen ontwikkelen.  In 2018 focussen wij op een aanpak gericht op mensen met gezondheidsrisico's en een lage sociaal-economische status (SES).

AED’s

In 2017 heeft de gemeenteraad besloten om 50 nieuwe AED’s aan te schaffen. De uitvoering en coördinatie van de inzet van de AED’s en de vrijwilligers is ook in 2018 in handen van EHBO Ommen.

Inclusieve samenleving

Vanuit een tweetal thema’s (toegankelijkheid en bewustwording) wordt in samenwerking met stakeholders (inwoners, ervaringsdeskundigen, ondernemers etc.) gewerkt aan concrete actiepunten. Hiertoe behoort het organiseren van een inloopsessie waardoor inwoners kunnen meepraten en ideeën kunnen inbrengen. Daarnaast wordt de mogelijkheid verkend van het organiseren van een gemeentelijke sportdag voor alle scholen. Ook wordt de mogelijkheid onderzocht om aan te sluiten bij de website / app Ongehinderd.

Wet Maatschappelijke Ondersteuning Context, trends en ontwikkelingen

Doelstelling

Bijzondere prestatie / nieuwe activiteit

Programma onderdeel: Wet Maatschappelijke ondersteuning 2015

Kwalitatief betere ondersteuning van kwetsbare inwoners door integraal werken en het bieden van maatwerk

Ten behoeve van de ontwikkeling van de onafhankelijke cliëntondersteuning wordt met ingang van 2018 een verbeterplan doorgevoerd. De ondersteuning aan kwetsbare inwoners gebeurt vanuit het Samen Doen team. Samen Doen is voor inwoners met ondersteuningsvragen het eerste aanspreekpunt. Samen Doen continueren we de eerste jaren in de huidige vorm. Maar meer – en – meer zal de nadruk komen te liggen op het versterken van de samenleving en de eigen kracht van de inwoners.

Een belangrijk onderdeel voor ondersteuning aan kwetsbare inwoners betreft de onafhankelijke cliëntondersteuning. Dit betekent dat inwoners ondersteund kunnen worden met informatie, advies en algemene ondersteuning die bijdraagt aan het versterken van de zelfredzaamheid en participatie. Onafhankelijke cliëntondersteuning wordt als gescheiden functie toegevoegd aan het gebiedsteam. Daarnaast wordt vrijwillige cliëntondersteuning georganiseerd als algemene voorzieningen.

Versterken van de samenleving door inzet op Nieuw Naoberschap

We zetten het programma ‘Nieuw Naoberschap” voort. Dit programma is gericht op het brede sociale domein.  Met dit programma willen we de systeemwereld beter aan laten sluiten op de leefwereld van onze inwoners. Dit versterkt de samenleving, geeft een impuls aan preventief beleid en dringt van het onnodig een beroep doen op de individuele voorzieningen.

Alle inwoners (jong en oud) – voor zover die ertoe in staat zijn – leveren op vrijwillige basis een bijdrage aan de maatschappij

De ondersteuning van vrijwilligers geven we de komende jaren vorm langs drie lijnen:
1. Stimuleren
2. Faciliteren
3. Waarderen

Lokale aanpak beschermd wonen

Met ingang van 2020 wordt Beschermd Wonen een lokale verantwoordelijkheid. Hiertoe wordt eind 2017 een eerste stap gezet in het ontwikkelen van een plan van aanpak waarin de focus wordt gelegd op een meer lokale aanpak per 1 januari 2020.

Mantelzorgondersteuning

In 2017 hebben we een onderzoek uitgevoerd naar de behoeften en wensen van mantelzorgers op het gebied van ondersteuning en waardering. Op basis van de resultaten van dit onderzoek gaan we het uitvoeringsplan herijken. Zo kunnen we hier vanaf 2018 mee aan de slag.

Bevorderen van participatie en zelfredzaamheid

Van gemeenten wordt verwacht dat zij de zelfredzaamheid en de participatie van personen met een beperking of chronische psychische of psychosociale problemen zoveel mogelijk in de eigen leefomgeving ondersteunen. Mensen moeten in staat zijn tot het uitvoeren van de noodzakelijke algemene dagelijkse levensverrichtingen en het voeren van een gestructureerd huishouden.
Dit bereiken we door:

  •  vooral het gebiedsteam de kortdurende begeleiding te laten bieden.
  • maatwerkvoorzieningen pas in te zetten als voorliggende voorzieningen niet toereikend zijn.
  • Toegang via het Samen Doen team.

In 2018 kijken we naar mogelijke aanpassingen in het beleid om tot meer doelmatige en efficiënte (collectieve en algemene) ondersteuningsvormen te komen.

Maatwerk voor chronisch zieken en gehandicapten

Met ingang van 1 januari 2015 is een gemeentelijke collectieve zorgverzekering via Zilveren Kruis geïntroduceerd voor iedereen met een inkomen tot 130% van de bijstandsnorm. Deze verzekering omvat aanvullende dekking voor kosten die chronisch zieken en gehandicapten maken. Deze collectieve zorgverzekering wordt beschouwd als een voorliggende voorziening ten opzichte van de aanvraag om individuele bijzondere bijstand. Het gebruik van deze voorziening is het laatste jaar fors gestegen met 24%.
In 2018 blijven we gebruik maken van het aanbod van Zilveren Kruis en blijven wij inzetten op een aantrekkelijk aanbod.

Ondersteuning huishouden

De ondersteuning in het huishouden is in 2017 gewijzigd door de algemene voorziening Huishoudelijke Hulp beter af te stemmen op de wensen en behoeften van onze inwoners. We blijven in 2018 de ontwikkelingen nauw volgen om ervoor te zorgen dat de algemene voorziening Huishoudelijke Hulp blijft aansluiten

Afspraken woningcorporaties

Met de wooncorporaties worden jaarlijks afspraken gemaakt over hun bijdrage aan de realisatie van de woonvisie. In de versnellingsagenda / maatregelenplan woonvisie 2017- 2019 is door de raad vastgesteld. De Veste heeft zelf haar eigen koers afgelopen jaren rigoureus gewijzigd. Beide worden vastgelegd in prestatieafspraken. In het kader van de WMO zijn de volgende afspraken van belang:

  • Als een senior-huishoudens gaat verhuizen van een eengezinswoning naar een levensloopbestendige woningen, worden de huurlasten niet verhoogd.
  • In de samenwerking tussen de Veste en Samen Doen wordt ‘vroegsignalering’ van mogelijke problematiek in huishoudens doorontwikkeld.
  • In en rond het centrum wordt nieuwbouw zo veel mogelijk levensloopbestendig gebouwd, zodat hier extra huisvestingsmogelijkheden voor senioren ontstaan.

De voorlichtingscampagne ‘Lang zult u wonen’ wordt voortgezet.

Inkoop maatwerkvoorzieningen

In september 2015 is de nieuwe raamovereenkomst maatwerkvoorzieningen Wmo 2015 Ommen-Hardenberg ingegaan. Deze is tot stand gekomen op basis van een proces van sociaal contracteren en heeft het kenmerk van outputgerichte bekostiging. Dit betekent dat vooraf het te bereiken resultaat en budget van de in te zetten zorg wordt bepaald.

Voor de voortgang en verdere ontwikkeling van het model vonden in 2016 diverse evaluatiebijeenkomsten plaats met Samen Doen Teams en professionals van de zorgaanbieders.
De uitkomsten van deze bijeenkomsten hebben onder andere geleid tot aanpassingen voor het berekenen van het budget en vergoeden van noodzakelijke kosten voor vervoer.  Verder is de overeenkomst met een jaar verlengd tot september 2018.

In 2018 zetten wij verder in op de transformatie van het leveren van zorg. Items die de aandacht hebben zijn: ontwikkelen van algemene voorzieningen, meer benutten van de professionaliteit van de aanbieder en investeren in het voorliggend veld en preventie.

Per 1 mei 2019 eindigt het huidige contract voor de inkoop van hulpmiddelen. In het voorjaar van 2018 bekijken we of wij het contract verlengen, of dat we opnieuw aanbesteden. Daarbij bekijken we ook of het verstrekken van hulpmiddelen binnen de wettelijke kaders op een andere manier kan plaatsvinden.

Efficiënt en effectief doelgroepenvervoer WMO / jeugd

Het doelgroepenvervoer voor WMO-vervoer sociaal, WMO-vervoer naar dagbesteding , Jeugdvervoer en leerlingenvervoer wordt regionaal aanbesteed. Dit zal leiden tot een efficiënt en effectief vervoerssysteem dat past bij de individuele wensen van de inwoners van de gemeente en de kracht van het gezamenlijk inkopen. Hierdoor blijft het vervoer betaalbaar en van kwalitatief hoog niveau. De kennis en ideeën van vervoerders krijgt bij de uitvraag en implementatie een prominente rol.

Inclusieve samenleving

Vanuit een tweetal thema’s (toegankelijkheid en bewustwording) wordt in samenwerking met stakeholders (inwoners, ervaringsdeskundigen, ondernemers etc.) gewerkt aan concrete actiepunten. Hiertoe behoort het organiseren van een inloopsessie waardoor inwoners kunnen meepraten en ideeën kunnen inbrengen.

Daarnaast wordt de mogelijkheid verkend van het organiseren van een gemeentelijke sportdag voor alle scholen. Ook wordt de mogelijkheid onderzocht om aan te sluiten bij de website / app Ongehinderd.

Werk en Inkomen Context, trends en ontwikkelingen

Doelstelling

Bijzondere prestatie / nieuwe activiteit

Programma onderdeel: Werk en inkomen

Werk:  

Alle inwoners (18 jaar en ouder) kunnen, door reguliere arbeid (of eigen bedrijf) in hun levensonderhoud voorzien

Maatschappelijke participatie van alle inwoners is gewaarborgd.

Ondersteuning van werkzoekenden met kansen op de arbeidsmarkt.

Begeleiding van werkzoekenden met geringe kansen op de arbeidsmarkt.

  • Ondersteuning van arbeidsgehandicapten middels regionale aanpak binnen Werkbedrijf Regio Zwolle (samenwerkingsverband van 14 gemeenten, UWV, werkgevers, werknemers en onderwijs).
  • Ondersteuning van arbeidsgehandicapten die intensieve begeleiding nodig hebben middels plaatsing in de pilot nieuw beschut werk.

Stimuleren van maatschappelijk participatie door sociale activering.

Inkomen:  

Die inwoners die geen recht kunnen doen gelden op een andere uitkering en / of inkomen, een WWB- of Bbz-uitkering verstrekken voor de tijd dat dit noodzakelijk is.

Zorg dragen voor tijdig en correct verstrekken van uitkeringen.

Inzet op handhaving en fraudebestrijding, zodat oneigenlijk gebruik van inkomensvoorzieningen wordt bestreden

Minimabeleid:  

Maatschappelijke participatie van mensen die leven van een minimuminkomen.

Inwoners met een laag inkomen financieel ondersteunen bij het meedoen in de samenleving.

Vermindering van het niet gebruik van de voorzieningen door minima.

Inzetten op het voorkomen en bestrijden van problematische schulden, door integratie in de gebiedsgerichte werkwijze.

Inburgering:

Nieuwkomers integreren in de Nederlandse en lokale samenleving.

Lopende inburgeringstrajecten conform wettelijke en contractuele verplichtingen afwikkelen. Deze trajecten zitten in een afrondende fase.

Kaderstellend beleid

  • Nota Sociaal Domein “Omslag in denken”
  • Beleidsplan Sociaal Domein “Om elkaar!”
  • Verordeningen